Владислав Криклій
Місце народження, освіта
Владислав Артурович Криклій народився 23 листопада 1986 року у Києві в родині банкіра. Інформації про його дитячі роки у відкритих джерелах немає.
Вищу освіту майбутній міністр отримав у Київському національному університеті ім. Шевченка, навчаючись з 2004 по 2009 рр. на економічному факультеті за спеціальністю "Фінанси". Закінчив магістратуру.
У 2015 році Криклій здобув науковий ступінь "кандидат економічних наук". Захистив дисертацію на тему "Недержавні пенсійні фонди в системі пенсійного забезпечення в Україні".
Володіє англійською, італійською та польською мовами.
Карʼєра
Криклій почав карʼєру ще до вступу в університет. Перше місце роботи — КБ "Інтербанк", який очолював його батько. У цій фінансовій установі він дослужився до начальника відділу з роботи з цінними паперами на фондовому ринку.
З 2008 до 2010 рр. працював в департаменті корпоративних фінансів в інвестиційній компанії "Аструм інвестиційний менеджмент", а в період з 2011 до 2013 рр. керував ТОВ "Кіно-театр", одним з засновників і бенефіціарів якого також є Артур Криклій.
Паралельно з цим він розбудовував платформу онлайн-продажу квитків Tickets.ua.
Міністерство внутрішніх справ
У 2014 році Криклій розпочав карʼєру в державних органах влади, ставши радником голови МВС Арсена Авакова. З березня 2015 року обіймав посаду заступника начальника Державної автомобільної інспекції. Основний напрямок діяльності — ліквідація ДАІ, запровадження автоматизованих систем і реформування мережі МРЕВ.
У листопаді того ж року очолив Головний сервісний центр МВС. Керував робочою групою з упровадження автоматичної фіксації ПДР.
Аваков не просував по службі, та, звісно, підтримка міністра була […] Керівник апарату запросив мене взяти участь у реформі МВС і подивитися, що можна змінити. У мене був досвід ІТ-підприємництва […] На той час стояло актуальне питання щодо змін у Державтоінспекції, і якось (перший заступник міністра внутрішніх справ, - прим. "ДС") Ека Згуладзе запропонувала мені піти працювати у МРЕВ. Я перепитав, який мені сенс працювати в МРЕВ, якщо ми можемо робити цікаві для мене ІТ-продукти та щось змінювати […] Ми вивчили досвід, як створювали сервісні центри у Грузії. Після цього вона подала мою кандидатуру пану Авакову.
За понад три роки роботи команда Криклія створила 114 сервісних центрів МВС нового зразка, які надають послуги за принципом "єдиного вікна". Також в його активі запуск 25 мобільних сервісних центрів у віддалених населених пунктах і запровадження електронного кабінету водія.
Міністр інфраструктури
На позачергових парламентських виборах 2019 року 32-річний Владислав Криклій був обраний народним депутатом. Субʼєкт висування — політична партія "Слуга народу" (№12 у виборчому списку). В день набуття депутатських повноважень, 29 серпня 2019 року, призначений міністром інфраструктури України в уряді Олексія Гончарука. До нього цю посаду обіймав Володимир Омелян.
14 травня 2021 року Криклій написав заяву про звільнення з посади міністра за власним бажанням. За даними ЗМІ, це відбулося "не без підтримки президента". 18 травня Верховна Рада 284 голосами відправила його у відставку. Наступником Криклія на міністерській посаді став Олександр Кубраков.
Коментуючи звільнення голови Мінінфраструктури, Володимир Зеленський зазначив, що Криклій "залишається в команді" і скоро обійме нову посаду.
Щодо ситуації з міністром інфраструктури, то до нього немає багато питань. Нам потрібно дуже швидко будувати Україну. Це стосується не тільки доріг, а й катастрофи на "Укрзалізниці", морських портів, державно-приватного авіаперевізника […] Багато з цих речей так і не зʼявилися. Я вважаю, що це складне питання не тільки до міністра, а до його команди. Я вважаю, що вони не змогли, не встигли. Часу в мене немає.
Після звільнення Криклій заявив, що не прощається "з інфраструктурною сімʼєю" і має намір продовжити роботу в державному секторі. Так, він збирався спробувати свої сили у конкурсі на посаду голови правління "Укрзалізниці" або очолити майбутнє агентство з управління державними активами. Також колишній міністр не виключав можливості повернутися у приватний сектор, зокрема в ІТ-сферу.
Провали та успіхи
Серед основних причин звільнення Владислава Криклія називали провал реформи "Укрзалізниці", особливо нездатність налагодити ефективне управління компанією. Разом з тим відомо, що він є категоричним противником ідеї про передачу державного залізничного перевізника в приватні руки.
Крім цього, міністру дорікали, що він лише частково виконав обіцянку про передачу морських портів у концесію. Зокрема мова йшла про порти Маріуполя, Бердянська, Одеси та Чорноморська.
Учасники авіаційного ринку, за даними ЗМІ, оцінили роботу голови МІУ як незадовільну, адже так і не дочекалися від нього підтримки у питанні зниження податків на внутрішні перевезення.
До успіхів ексміністра відносять реконструкцію злітної смуги аеропорту в Одесі, початок будівництва міжнародного аеропорту в Дніпрі, запуск єдиного електронного квитка для залізниці і метро, ухвалення закону "Про внутрішній водний транспорт".
Що стосується дорожнього будівництва, то цей напрямок безпосередньо координувався з Офісом президента, оскільки програма "Велике будівництво" реалізується під особистим контролем Володимира Зеленського.
"Найпотужніша людина, яка справді показала результат, – Олександр Кубраков (). Тому він і став міністром", – сказав президент, пояснюючи кадрові перестановки в Мінінфраструктури.
За даними порталу "Слово і Діло", на посаді міністра інфраструктури Владислав Криклій виконав 33% своїх обіцянок.
Скандали і компромат
Причетність до конвертаційного центру
За даними Руху ЧЕСНО, Криклій – колишній співвласник компанії, до якої свого часу виникли питання у Державної фіскальної служби. Мова йде про ТОВ "Вебікс", яку підозрюють у тому, що вона діяла як конвертаційний центр.
Як зазначається, 28 липня 2015 року столичні фіскали відкрили кримінальне провадження №32015110130000019 за фактом фіктивного підприємництва та сприяння в ухиленні від сплати податків в особливо великих розмірах.
Криклій вийшов зі складу засновників згаданої компанії тільки в липні 2016 року. Тож відкрите кримінальне провадження стосується періоду, коли він мав вплив на діяльність компанії як її співвласник.
В ухвалі Соломʼянського райсуду Києва від 6 вересня 2016 року зазначається, що на території Київської області нібито діяла організована злочинна група з пʼяти осіб, яка за посередництва, ймовірно, фіктивних компаній (у тому числі ТОВ "Вебікс") реалізовувала схеми незаконного формування податкового кредиту.
Податківці зʼясували, що всю звітність цих фірм надсилали з однієї ІР-адреси, а самі компанії, зокрема і ТОВ "Вебікс", не мали ані працівників, ані активів.
Сам Криклій стверджував, що справами фірми не цікавився.
Борги по комуналці та елітне житло
Під час перебування на посаді заступника начальника департаменту ДАІ Криклій опинився в епіцентрі скандалу через елітну квартиру в центрі Києва площею майже 120 кв. м. За даними ЗМІ, чиновник не лише не вніс це житло у декларацію, а й виявився злісним боржником. Повідомлялося, що він начебто заборгував ОСББ "Фундукліївський" 20 212 USD і 2 658 183 грн.
Також ЗМІ писали, що квартиру, квадратний метр якої оцінювався у 40-50 тисяч грн, Криклій придбав за дуже заниженою ціною — 6,5 тис. грн за один кв. м.
Законність походження майна
Декларації Владислава Криклія неодноразово викликали зацікавленість ЗМІ та громадськості через невідповідність рівня доходів і витрат. У 2016 році нардеп Андрій Немирівський ("Самопоміч") звернувся із запитом до НАЗК з вимогою перевірити законність походження майна чиновника.
У травні 2020 року Криклій, перебуваючи на посаді міністра інфраструктури, став фігурантом чергового скандалу. У своїй декларації він не вказав цивільну дружину Тетяну Декало, на яку, за даними ЗМІ, зареєстровані дорога нерухомість вартістю приблизно 355 тисяч доларів США та елітна автівка Mercedes GLC.
В декларації Криклій вказав, що не одружений, однак у соцмережі Facebook зазначав, що перебуває у шлюбі. Сама ж Тетяна Декало підтвердила, що має стосунки з Криклієм принаймні уже 10 років. Таким чином, він мав би вказати жінку та її майно у своїй декларації.
Журналісти-розслідувачі припустили, що чиновник приховував своє майно, записане на цивільну дружину, яка працює психологом.
Звільнення заступниці Клітіної
Один зі скандалів повʼязаний з Олександрою Клітіною, яка обіймала посаду заступника міністра. Скандал розгорівся після оприлюднення записів розмови членів парламентської фракції "Слуга народу", зокрема Юрія Корявченкова, в Кривому Розі. Серед іншого на записах йшлося про те, що Клітіна начебто потрапила на свою посаду завдяки впливовому коханцю.
Згодом пранкер Джокер оприлюднив листування з Клітіною, де вона виправдовувалася за те, що отримала посаду не за свої професійні якості. Також у листуванні з анонімним пранкером чиновниця заявила, що Криклій нібито "бере на роботу корупціонерів" і "щось мутить з тендерами на "Укрзалізниці".
Наприкінці листопада 2019 року голова МІУ вирішив звільнити свою заступницю. Згодом в багатьох інтервʼю Клітіна неодноразово розповідала про ті чи інші проблеми, які у неї виникали під час роботи з Криклієм.
Справа ДБР
В середині травня 2020 року Державне бюро розслідувань відкрило кримінальне провадження проти міністра інфраструктури Владислава Криклія.
Провадження було відкрито на підставі запиту народного депутата фракції "Слуга народу" Олександра Куницького. За даними нардепа, керівництво Мінінфраструктури ухвалило ряд постанов, якими сертифікація газообладнання для автомобілів "заводилася" на шість фірм, а ціна такої сертифікації з 800 гривень збільшувалася до 3000 гривень.
Дипломатичний казус
У листопаді 2020 року стався неприємний випадок у дипломатичних відносинах між Україною і Казахстаном. Українська делегація на чолі з тодішнім міністром інфраструктури не змогла зустрітися з прем'єр-міністром Казахстану Аскаром Маміним через прострочені ПЛР-тести про відсутність коронавірусної інфекції.
Українські урядовці пояснили, що зробили тести 6 листопада, адже розраховували на зустріч із казахським премʼєром 10 листопада, але згодом зустріч перенесли на 12 листопада. За цей час термін дії тестів закінчився.
Деякі ЗМІ писали, що нібито тест Криклія був не лише прострочений, але й підроблений. Міністр це категорично заперечив.
"Помста" цивільної дружини
На початку березня 2021 року на Facebook-сторінці Тетяни Декало зʼявилася публікація, в якій йшлося про приниження, яким вона нібито піддавалася у стосунках із чиновником. Також там говорилося, що Криклій має кокаїнову залежність.
Примітно, що у коментарях під повідомленням "засвітилася" й Олександра Клітіна, яка на той час вже не мала жодного відношення до міністерства.
Пізніше цей допис зник, а замість нього зʼявився іншій, в якому стверджувалося, що Facebook-сторінку було зламано.
Доходи і майновий стан
Декларацію (перед звільненням) про майновий стан і доходи за 2020 рік Владислав Криклій подав 31 травня 2021 року. В документі вказано, що він зареєстрований в Києві.
Нерухомість. Колишній міністр інфраструктури володіє квартирою в столиці площею 119,6 кв. м. Вартість житла на момент набуття права власності (серпень 2015 року) оцінювалася у 768 782 грн.
Ще одна квартира (100,6 кв. м), вказана в декларації Криклія, належить громадянці України Валерії Артурівні Шукюровій. Криклій має право на безоплатне користування цим обʼєктом. Власниця квартири займається ресторанним бізнесом та доставкою харчових продуктів. Імовірно, це рідна сестра декларанта.
Серед обʼєктів незавершеного будівництва Криклій вказав паркомісце в Києві. Площа і вартість обʼєкту не зазначені.
Цінне рухоме майно, транспортні засоби. Колишній очільник МІУ задекларував (без вартості) два годинники: Franck Muller Casablanca№19642852 Сasablanca і Breitling ChronographeA23322.
Криклій володіє автівкою Smart City Coupe 2018 року випуску за 460 600 грн, а також має право на безоплатне користування Toyota Highlander 2019 р.в., вартість якої оцінена в 981 200 грн. Цей автомобіль належить іноземному громадянину Руфату Шукюрову, який займається ресторанним бізнесом. Можливо, це чоловік сестри Владислава Криклія.
На початку лютого 2014 року декларант зареєстрував два свідоцтва на знак для товарів і послуг: №181665 (Vkassu) і №181666 (Gym Fit).
Доходи. Протягом 2020 року в Міністерстві інфраструктури Криклій заробив 362 508 грн. Інші його доходи обумовлені отриманням процентів від "ПриватБанку" (46 984 грн) і АТ "Універсал Банк" (разом 48 100 грн).
Грошові активи. Готівкою ексміністр зберігає 225 000 доларів США, 3000 євро і 210 000 грн. Решта грошових активів розміщено на багатьох банківських рахунках:
- КБ "ПриватБанк": 1 575 005 грн, 11 230 грн, 651 грн, 770 грн, $282, 357 євро;
- АТ "Універсал Банк": 1 528 800 грн, 171 521 грн, $1218, 250 євро.
Сімʼя
Своє особисте життя Владислав Криклій не афішує. Відомо, що певний час він прожив з психологом Тетяною Декало (), яка фактично була його цивільною дружиною.
На початку лютого 2021 року в одному з інтервʼю він натякнув, що ці відносини припинені. Відповідний коментар він дав, відповідаючи на питання щодо своєї декларації за 2020 рік. Тетяна Декало () в документі не згадується.
За даними відкритих джерел, у Криклія немає дітей.
Батько: Артур Станіславович Криклій, доктор економічних наук, професор. З 1998 до 2009 року очолював "Інтербанк", а з 2009 до 2011 — обласну дирекцію "Промінвестбанку". Є автором близько 200 наукових публікацій, у тому числі пʼяти навчальних посібників. Нагороджений орденами "За трудові досягнення" ІV ступеня (2000 р.) і "За відродження України" II ступеня (2001 р.).
Про матір ексміністра Криклій Н.Г. інформації у відкритому доступі немає.
Також Владислав Криклій має рідну сестру ( ").
У соцмережах
Колишній керівник Мінінфраструктури має сторінку у Facebook, на яку станом на кінець серпня 2021 року підписано майже 22 700 користувачів, і Telegram-канал з 5857 підписниками.
Після звільнення активність Криклія у соцмережах дещо знизилася.