Скандал навколо суперяхти Медведчука: невідомий росіянин судиться з Хорватією за майно зрадника
Російський підприємець Олексій Інкін подає до суду проти Хорватії з вимогою на 35 мільйонів євро через арешт яхти Royal Romance. Ця розкішна яхта, оцінена приблизно в 130 мільйонів євро, колись належала родині Віктора Медведчука. Однак вона знаходиться на заставі в хорватському порту Трогір протягом двох років.
Коли 16 березня 2022 року Личаківський районний суд міста Львова вирішив арештувати майно Медведчука, яхта Royal Romance перебувала в порту Рієка в Хорватії. На вимогу української прокуратури, у травні 2022 року влада Хорватії перевела її в порт Трогір і заблокувала. Протягом майже двох років хорватські суди розглядали питання щодо конфіскації яхти та її передачі Україні. За даними хорватських ЗМІ, судді окружного суду Спліта неодноразово зверталися до України з проханням про надання необхідної інформації для ухвалення рішень у цій справі.
Процес розгорнувся 14 листопада 2023 року, коли уряд України вдосконалив процедуру реалізації заарештованих активів, включаючи рухоме майно, розташоване за кордоном. Відповідні зміни були внесені до постанов уряду №719 та №558. Згідно з новими правилами, продаж заарештованого майна тепер буде проводитися виключно на електронній платформі Prozorro та відповідно до європейського законодавства.
У січні 2024 року окружний суд Спліта ухвалив рішення про конфіскацію яхти та передачу її українському агентству з управління активами, отриманим шляхом корупції та інших злочинів (АРМА). А 16 лютого 2024 року уряд України протокольним рішенням затвердив продаж 92-метрової Royal Romance. Таким чином, доля яхти була вирішена.
Медведчук, схоже, збирається боротися за цю перлину до останнього. На початку цього процесу, в березні 2021 року, компанія Fregata Marine (за кінцевим бенефіціаром якої вважається дружина Медведчука, Оксана Марченко) продала яхту Royal Romance фірмі Lanelia Holdings.
Ця зміна власника сталася після того, як 19 лютого 2021 року РНБО ввела санкції проти майна Віктора та Оксани Медведчуків. Тоді секретар РНБО Олексій Данилов зазначив, що санкції поширюються на всі майнові активи родини. Однак це не зупинило Медведчука від того, щоб змінити власника яхти на Олексія Інкіна. Формальне право власності на яхту, а також відсутність міжнародних санкцій, дозволили росіянину Інкіну оскаржити законність арешту та конфіскації.
Яхту арештували в рамках кримінального провадження за звинуваченням Медведчука в державній зраді та сприянні терористичній організації. Адвокати Інкіна стверджують, що це пов’язано з справою про закупівлю вугілля в ОРДЛО у 2015 році. Внаслідок окупації Донбасу українські теплові електростанції зазнали дефіциту антрациту. Енергогенеруючі компанії були змушені закуповувати його на світовому ринку, зокрема в ПАР. За даними СБУ, через посередництво Медведчука було організовано постачання вугілля з тимчасово окупованих територій на державні підприємства України.
Захисники Олексія Інкіна з адвокатського бюро Gajski, Grlić, Prka і партнери стверджують, що немає жодних доказів, які б підтверджували можливість конфіскації яхти та її передачі Україні. За їх словами, яхту заарештували в Хорватії за рішенням окружного суду Спліту для забезпечення стягнення незаконно отриманого прибутку Медведчуком від сумнівних контрактів на закупівлю вугілля для України. Ціна цього питання оцінюється приблизно у трьох мільярдів гривень або близько 165 мільйонів євро. Однак, за зауваженням адвокатів Інкіна, яких цитують хорватські ЗМІ, немає чітких доказів, що він насправді мав цей незаконний прибуток. Захисники також звертають увагу на те, що українська прокуратура не пред’явила жодних звинувачень щодо отримання Медведчуком майнової вигоди, ні до нього, ні до інших осіб, які могли бути причетні до цих сумнівних дій.
Адвокати Інкіна наголошують, що їх клієнта навіть не підозрюють у тому, що він купив яхту за допомогою незаконно нажитих коштів та подалі перепродав її комусь іншому для приховування цих нелегальних доходів. За словами російського бізнесмена, відсутність будь-яких незаконних заробітків є ключовим аргументом проти блокування цієї дорогоцінної яхти.
У своїй апеляції Інкін наголошує на тому, що яхта була побудована з 2011 по 2015 рік, тоді як справа, яка розслідується СБУ, стосується подій, що відбувалися в 2015 році. Тому адвокати приходять до висновку, що яхта не може бути пов’язана з сумнівними контрактами, за якими українська влада розслідує справу Медведчука.
Крім того, Інкін вважає, що санкції, які на нього накладено українською владою, не поширюються на країни Європейського Союзу. Його компанія Fregata Marine, а також компанія Інкіна Lanelia Holdings, яка придбала яхту, базуються на Маршаллових островах і не підпадають під ці санкції.
Саме ці факти становлять основні аргументи у апеляції проти арешту та конфіскації яхти, що тепер розглядатиме позасудова колегія окружного суду у Спліті.
У своєму позові Інкін також вимагає компенсації збитків, які він зазнав через блокування яхти владою Хорватії з весни 2022 року. Розмір цих збитків, за розрахунками Інкіна, складається з витрат на обслуговування та швартування яхти протягом двох років, а також втраченої вигоди від її використання у вигляді здачі в оренду. Адвокати Інкіна також повідомили, що якщо апеляційний суд не задовольнить їхню заяву, і яхту все ж передадуть Україні, то вони вимагатимуть компенсації у повному обсязі її вартості – 130 мільйонів євро.
Для України цей кейс із яхтою Медведчука має велике значення. Якщо Києву вдасться успішно реалізувати конфіскацію та продаж цього судна, то це відкриє шлях для безлічі подібних операцій зі заблокованим майном Путіна та його українських та російських спільників. І це – великі гроші. Всього за даними ЗМІ, санкції зараз накладені принаймні на 13 яхт російських олігархів на суму не менше 3,5 мільярдів доларів.